Et sted, man stiller skulpturer, midt i København.

Lige midt i hjertet af København, et stenkast fra Rådhuspladsen og med Tivoli som nabo ligger Glyptoteket. Midt i hovedstaden hvor der er en konstant larm og støj, hvor bilerne suser om kap med cyklisterne og hvor glade børn skriger om kap i Tivolis høje rutsjebaner, ligger Glyptoteket, midt i det hele, som en oase af fred og ro. At gå ind i de smukke bygninger føles som at træde ind i en anden verden og tidsalder. Her er bjergtagende smukt og roen daler lige så stille ned over en, som man træder ind af døren og mødes af de store statuer der våger over de smukke rum. 

Glyptotekets indgang

Glyptotek betyder egentligt et sted, man stiller skulpturer.  I modsætning til et museum hvor værkerne er opstillet efter videnskabelige systemer er Glyptoteket ligsom et bibliotek hvor man stiller bøger, her er det bare ikke bøger men skulpturer og malerier. Der er så smukt på Glyptotekter i København at man næsten får ondt i øjnene af at kigge.

Glyptoteket i København

Historien om en enkelt mands drøm

Glyptoteket i København er grundlagt af Carl Jacobsen der ønskede at berige sine bysbørn med kunst af international format. Glyptoteket er et museum for middelhavslandens oldtidskulturer samt dansk og fransk kunst i det 19. århundrede. Der er mange islæt i den Københavnske bybillede af Carl Jacobsens passion for kunst, det var blandt andet Carl Jacobsen der bekostede statuen af "den lille havfrue" på Langelinie et år før sin død i 1914.

En del af den græske samling, der var Carl Jacobsens forkærlighed

Carl Jacobsen var selv en ivrig kunst samler med en forkærlighed for græsk-romersk marmorskulpturer fra mange forskellige perioder samt danske og franske skulpturer. Til trods for sin lidenskab for kunst er Carl Jacobsen i de bredere kredse måske bedre kendt som bryggeimagnat, han er søn af grundlæggeren af Carlsberg J.C. Jacobsen. Det var Carl Jacobsen der i sin tid drev farens lokale bryggeri Carlsberg fra en lokal virksomhed til et internationalt kendt bryggeri. 

Meget af Carl Jacobsens passion for kunst kommer nok fra hans hustru Otilla der var et kendt ansigt indenfor den moderne kunstscene. Carl Jacobsen var så begejstret for projektet, Glyptoteket, at da der ikke var penge til at færdiggøre festsalen, lagde han 1 million af sine egne penge i det. I dag står fest salen med de mange søjler som hjertet i Glyptoteket og man må sige at den million var godt givet ud dengang.

Festsalen i Glyptoteket


Festsalen i Glyptoteket er smukt prydet med Skulpturer langs hele kanten

I 1902 oprettede Carl Jacobsen Ny Carlsbergfondet for at skabe det økonomiske grundlag for Glyptotekets drift. Ved gavebrev af 14 januar 1899 skænkede dernæst Jacobsen samtlige sine samlinger af antik og nyere kunst såvel som de betydelige arkæologiske samlinger til udvidelse af Ny Carlsberg Glyptotek. Dels for offentlige, dels for egne midler ca. 2 mio. kr. opførte han, i tilslutning til den ældre, en ny, monumental bygning.

Første del af Glyptotektet er tegnet af arktitekt Vilhelm Dahlerup, der var en af datiden mest brugte arkitekt og han har sat et stort præg på den københavnske bymidte. Det viste sig dog hurtigt at en udvidelse af den eksisterende bygning var nødvendig og til den del blev Hack Kampmann udvalgt. Hack Kampmann var ikke alene arkitekt og kongelig bygningsinspektør han var også professor på kunstakademiets arkitektskole og kunstmaler, han og Carl Jacobsen have et nært forhold nok fordi de delte de samme passion for kunst og han blev Jacobsens fortrukne arkitekt. 


Kunstsamlingen på Glyptoteket

Kunstsamlingen på Glyptoteket er delt op i tre kategorier, antikken, fransk kunst og danske kunst. Når man går på tur i Glyptoteket starter man i antikkens verden, den er delt op i Egypten, middelhavs horisonten og Grækenland og Romerriget. De mange marmorskulpturer der er at finde skyldes til dels Carl Jacobsens forkærlighed for skabelsen af menneskekroppen. Samlingen er af internationalt karakter og samlingen spænder over 1100 år, fra år 600 f. Kr. til år 500 e. Kr. 

Græske statuer på Glyptoteket i København


De egyptiske statuer står i flot kontrast til de gule vægge på Glyptoteket

Havenstuen

Et af de steder hvor der ånder fuldstændig fred og ro, men masser af liv er havestuen på Glyptoteket. Som jeg sidder her i havestuen og kigger rundt på skulpturerne blandt palmer og frodige planter kan man ikke andet en drømme sig til den tid hvorpå denne smukke bygning blev opført, hvilke tanker der lå bag et så smukke rum man træder ind i et efter et andet og hvilken passion og livstykke der er lagt i hver en enkelt krog af Glyptoteket. Der er ingen grænser for den udsmykning der er blevet brugt her og selvom det i  nutidens byggeri ville være lige i overkanten af dekoration virker det på ingen måde vulgært i disse rum.

Havestuen i Glyptoteket nydes af både store og små gæster


Havestuen byder ikke alene på et smukt lys, ro og frodighed, der gemmer sig små kunstværker blandt de mange planter.


Havestuen på Glyptotekter

Efter en tænkepause i havestuen går turen videre til den franske kunstsamling. Den franske kunstsamling består af af en blanding af skulpturer og malerier, af samlingens hovedværker kan nævnes Vincent Van Goghs maleri landskab fra Saint-rémy, Claude Monet skygger på havet og Edgar Degas Danserinde med balletskørt, 14 år. Det er en imponerende samling at gå rundt iblandt og Carl Jacobsens passion fornægter sig absolut ikke blandt disse mesterværker. 

Mesterværker og samtidskunst

Stifteren af Glyptoteket Carl Jacobsen var stærkt interesseret i sin tid samtidskunst og hans ønske for Glyptoteket var også at være et udstillingsvindue for tidens bedste skulptører. Samlingen viser en søgen efter nye idealer, fra Thorvaldsen-eleverne Freund, Bissen og Jerichau der løfter en tung arv på fornemste vis.

Skulpturene genfortæller nordisk mytologi, bibelske moraler, men også en form for social realisme er at finde. Tilhørende den danske samling er også en rækker malerier fra den danske guldalder, Perioden 1800-1860 er blevet kaldt ”guldalderen”, fordi den inkarnerer en glansperiode i dansk kunsts historie. Glyptotekets samling er af høj kvalitet, med værker af Juel, Eckersberg, Købke, Lundbye med flere. 

Kontrast fyldte farver danner rammen og de mange smukke skulpturer.

Der er en dyb forståelse ikke alene for mesterværker og kunst på Glyptoteket med også kontrast og farver. Man bliver hele vejen igennem de enestående rum bombarderet med visuelle indtryk, der appellerer så stærkt til ens sanser og følelser.


N.A. Abildgaard "Sokrates i fængsel" 1784. Et af de absolutte mesterværker på Glyptoteket


Wilhelm Marstrand "Italiensk Osteriscene, pige der byder indtrædende velkommen" 1847

Mit hjerte græder lidt da jeg indser at jeg er nødt til at gå igen, intet var jo som sagt for evigt. Det har ikke alene været en smukt og inspirerende tur rundt i de formidable bygninger. Der har været til tid eftertanke og refleksion i den smukke havestue hvor sollystet skinner helt perfekt gennem det kuppelformede loft.

Havestuen på Glyptoteket set fra første sal


Loftet er intet mindre en betagende i Havestuen. Men hele Glyptoteket er i sig selv betagende .........

Heldigvis kan man nyde en let frokost og en kop kaffe i havestuen og det forlænger mit ophold her lidt endnu og jeg får en chance for at fordøje alle de indtryk jeg har fået i løbet af de timer jeg har bevæget mig rundt herinde. At gå rundt på Glyptoteket blandt de mange mesterværker og den ro der breder sig i de enestående lokaler står i stor kontrast til det København der venter ude på den anden side af dørene som også er skønt, men på en helt anden måde.

Caféen i Glyptoteket

Oasen i det fri, haven

Inden jeg siger helt farvel til Glyptoteket spadsere jeg en tur i den tilhørende have og nyder synet af legende børn og folk der holder picnic mellem de smukke statuer og frodige blomster. Til trods for vi er lige midt i København er der stille her bag Glyptotekets tykke mure, her ånder fred og ro og giver et dejligt afbræk for både store og små midt i Københavns skønne stress og jag.

Glyptotekets have

Carl Jacobsen, jeg er sikker på at mange er som jeg bjergtaget af det du har skabt i hjertet af København og jeg er sikker på at mange som jeg sender en lille tak  til den passion du ønskede at dele med resten af os.