Tour de France – mens vi venter på spegepølsen!

Hvor heldig kan man være? Selveste Tour de France kommer gennem vores by! Allerede dagen før er de første ude for at studere hvor de bedste pladser langs vejkanten befinder sig, og de første slogans malet på vejen dukker op. 

Vi kan ikke byde på hverken Mont Ventoux's skaldede helvede eller Pyrenæernes frygtede højder, men en lille bakke er der dog, og det er her, der er rift om pladserne. Snart er der ikke flere huller langs grøftekanten. 

De mest forudseende har medbragt campingbord og ditto stole, og stemningen er hyggelig og forventningsfuld. Et belgisk flag vajer allerede, mens den medbragte madpakke fortæres, og børnene begynder at spørge utålmodigt hvornår reklame-karavanen dog dukker op.  

Gaveregn

Ifølge Tour de France's egen officielle statistik kommer næsten halvdelen af tilskuerne først og fremmest for at beundre denne højt elskede institution, som nu i over 80 år har været den festlige indledning på hver dags-etape. Over 30 varemærker lægger beslag på 180 fantisifuldt udsmykkede køretøjer, det være sig kolossale mineralvandsflasker, bildæk, osteæsker eller de højtelskede rød-og-hvidternede spegepølse-2CV'ere. 

I løbet af de tre uger løbet varer, når der at blive smidt 15-16 millioner gaver og reklamegadgets ud til de ivrige tilskuere, så rent statistisk skulle der være mere end en gave til hver, idet det anslås, at ca. 12 millioner tilskuere hvert år hepper på rytterne langs vejkanten.   

Enfin

Det første Tour de France blev kørt i 1903. Med årene blev løbet mere og mere velorganiseret, og med tiden steg behovet for sponsorpenge. Løsningen blev en karavane med reklamebiler, der blev indviet i 1930, man allerede året før havde den kendte chokoladefabrikant Menier tyvstartet med at promovere sine produkter, og i premiere-året nåede Menier op på at uddele 500.000 plader chokolade og bød rytterne på varm chokolade på toppen af de højeste bjerge.  

Fra reklamekampagnens første år huskes især  Josephine Baker, der i 1937 reklamerede for franske bananer iklædt et strutskørt af de gyldne frugter. I 1947 hyrede det kendte pastismærke Ricard Charles Trenet, en af tidens hotteste sangere til at turnere rundt langs ruten. Der blev kort sagt ikke sparet på noget. Stjernenavnene er for længst en svunden epoke. 

Til gengæld er reklamebilerne blevet større og større. Tour'ens nuværende maskot, den kendte løve, sponsoreret af en bank, dukkede op i 1981 og er still going strong. Og det er da også den, der får den efterhånden lidt sløve stemning i vejkanten til at stige et par grader, da vi endelig i horisonten kan skimte ikke blot løven, men især den kolossale cykelrytter, der indleder reklamekaravanen.

Tour de France

 Alle kommer op på benene og så er det bare med at række armene i vejret og smile indbydende til de humørfyldte reklame-udsmidere i håb om at være så heldig at fange en kasket, en nøglering eller, – oh-højeste- lykke, en lille spegepølse eller en minipose vingummi-bamser!

Feltet

Karavanen strækker sig over næsten 20 km, og vi er godt underholdt i små tre kvarter, og så er den sidste frygtindgydende motorcykelbetjent kørt forbi for at slutte trop bag de rullende mineralsvandsflasker, bildæk og grinende køer. Tilbage er kun at ruste sig med tålmodighed til det næste højdepunkt – cykelfeltet, som er et forbavsende smukt syn: En farverig mosaik, der stryger forbi i et splitsekund. 

Og det var så det, men det var det værd. Her kan du se årets Tour de France-rute:  

Map tour de france

Kunne du lide artiklen? Husk at tilmelde dig vores nyhedsbrev. Så holder vi dig opdateret på fremtidige rejsehistorier.