Kogletoget fra Nice kører igen

Kogletoget fra Nice kører igen

Train des Pignes, Nice-Digne

Efter driftstop og undersøgelser af ulykken kører det populære Train des Pignes, Kogletoget, mellem Nice og Digne-les-Bain igen. Dog med omstigning til busser på strækningen mellem stationerne Puget-Théniers og Annot, hvor et klippestykke på mange tons væltede toget af sporet i februar med 34 passagerer ombord. To mistede livet og otte blev såret.

Ifølge personalet på Gare de Chemins de Fer de Provence i Nice er det uvist, hvornår der atter bliver såkaldt normal togdrift på hele den 150 kilometer lange bjergbane. På denne lidt disede forårsmorgen i marts 2014 vurderer lokomotivføreren, at det nok bliver engang i maj. Billetdamen i lugen er mere i tvivl:

Billetluge, Train des Pigne, Nice, marts 2014 Train des Pignes, Nice Train des Pignes, Gare Nice, marts 2014

- Vi har ikke fået noget at vide, fortæller hun og sætter behjælpelig krydser i køreplanen ud for de stationer, hvor der foreløbig skal skiftes til bus. Togbanen er afspærret på strækningens mest spektakulære passager i op til 1000 meters højde indtil - ifølge lokale medier - fornødne sikkerhedstiltag er foretaget. 

For eventyreren nok et lille minus. Men for turister og nysgerrige, der gerne vil se, hvad der rører sig i Cote d'Azurs bjergrige bagland, bydes på enestående scenarier og oplevelser for hele familien. Eventuel medbragt kaffe kan sagtens skvulpe over, når toget passerer de mange øvrige stigninger og sving. Det kan mærkes, at man kører i tog på denne modelagtige jernbane med en sporvidde på blot en meter. Men tag ikke fejl. Selv den modificerede strækning er ikke for legetøjstog. 

Hvorfor navnet "Kogletoget"?

Train des Pignes nærmest trodsige kamp mod fysikkens love har stået på dagligt siden banen blev indviet i 1911 efter 30 års slid med anlægsarbejdet, der skulle forbinde byerne i det bjergrige bagland og hovedbyen Digne i Alpes de Haute-Provence med havnebyen Nice og Middelhavet. Dengang med damplokomotiv, som synes at være en medvirkende årsag til den mest sanddruelige forklaring (af flere) på navnet "Kogletoget". Toget kørte nemlig så langsomt på stigningerne, at passagerne kunne nå at hoppe af og på for at indsamle pinjekogler til brug som brændsel i komfuret.

Vild natur og nostalgi på perronen

Entrevaux, stationsby for Train des Pignes, Nice

Stationsbygning, kogletog, Nice-Digne

I 1930-erne gik man over til dieselmotorer, som gav lidt mere fart på. Dog stadig så langsomt, at det ikke skaber mærkbare driftsforstyrrelser, når selskabet bag banen om sommeren tilbyder flere ugentlige afgange med damplokomotiv anno 1909. 

Dertil gammeldags vogne med træbænke og åben bagperron. Så er der fløjt, damp, uniformeret Chef de Gare med kasket og nostalgi, når toget ankommer til næste station og civilisationen. For undervejs er passeret utæmmet natur, frådende floder og dybe slugter via 16 arkadeviadukter, 13 jernbroer og 25 tunneller.

Afgang fra Nice

De første stationer fra Nice med Train des Pignes benyttes i dag af hundredvis af pendlere fra forstæderne og de store shoppingcentre i udkanten af storbyen. Men herefter overlades de fleste sæder - særligt i sommerhalvåret - til turister, trackere og selv paraglidere.

Fæstningsbyen Entrevaux

Entrevaux, stationsby for Train des Pignes, Nice

Klosterhave, Entrevaux

På vejen dybere ind i Var-dalen begynder terrænet at blive vildere og mere kuperet. Ved hver en stationsby fristes man i stigende grad til at springe af for at få indblik i netop denne flækkes liv og levevis. Har man købt billet er en del af konceptet,  at man kan gøre det når som helst, og vente til næste tog kommer forbi. Denne "frihed" sætter tydeligvis mange passagerer i kontinuerlige dilemmaer, hver gang toget er ved at gøre holdt. 

Nogen vil måske sige, at vægelsindet tager magten. Første gang jeg var med sejrede min ubeslutsomhed gang på gang, indtil toget nåede Entrevaux efter halvanden times kørsel og cirka halvvejs til Digne. Den gamle fæstningsby med høj adgangsbro til byporten og nedenunder en dyb kløft med en fossende flod  er som taget ud af Alexander Dumas middelalder-romaner. Dette måtte bare udforskes nærmere. Men selv i denne spændende og dramatiske kulisse kan opleves en vidunderlig ro. 

Man får let fornemmelsen af, at tiden her er gået lidt i stå. Ligesom i en række andre byer på strækningen. I disse noget afsides liggende bjergbyer  - omgivet af betagende landskaber - er der absolut risiko for at falde i staver over et køligt glas rosé på den lokale café. Så det er vigtigt en gang imellem at se på klokken, så man kan være på stationen til næste afgang.

Tid, råd og priser

Turen fra Nice til Digne-les-Bain direkte med tog tager cirka 3 time og 15 minutter. Stopper man undervejs, går der selvsagt længere tid. Med det aktuelle nødskifte fra tog til bus skal der - ifølge personalet på stationen i Nice - yderligere lægges 30-45 minutter til. Et dagsprogram med hjemrejse samme dag bliver således let en langtrukken affære. Det kan derfor med fordel overvejes, om overnatning skal ind i planlægningen.

Cirka 500.000 rejser hvert år med Train des Pignes. Billetter enkelt fra Nice til Digne-les-Bain koster cirka 23 Euro. Retur det dobbelte. Tager man blot halvvejen til Entrevaux er prisen omkring 12 Euro og det dobbelte retur.

Kunne du lide artiklen? Tilmeld dig vores nyhedsbrev, så giver vi dig besked om vores næste rejseeventyr.