Man kan godt få skoldkopper på ferie!

Hvad gør man, når man sidder i flyet på vej mod Tenerife til årets ferie og opdager, at den yngste af vildbasserne pludselig springer ud med skoldkopper?

Det er lige netop, hvad der skete for os. Hvert år i januar rejser vi til Tenerife for at få en dosis D-vitaminer. Og som vi er på vej derned i flyet, opdager vi, at mindstemanden får nogle røde knopper på halsen. Først tænker vi ikke videre over det, men på de godt fem timer, det tager at flyve til Tenerife, støder der flere og flere knopper til, og da vi lander er maven og ryggen dækket af skoldkopper.

Indrømmet. Det var ikke lige det, vi drømte om, da vi pakkede kufferten hjemme i vinterkulden og satte kursen mod afslapning ved strand og pool. Men ikke desto mindre var det sådan, det gik, og ferien var stadig god. Bare anderledes end den plejer.

Derfor vælger vi en ferielejlighed igen og igen

Heldigvis bor vi altid i en ferielejlighed, og denne her gang var vi ekstra taknemmelige for de hjemlige forhold, man har I en lejlighed fremfor et hotelværelse. Det, der gør det fedt at bo i en lejlighed i sådanne tilfælde, er, at man ikke behøver at gå ud for at spise eller få lidt sol. Og så er der plads. Masser af plads til at lege inde og sove i skyggen på terrassen, mens mor slikker sol i den anden ende. Plads til at være syg.

Foto: Campaya.dk

Sådan gik ferien

Da skoldkopper er meget smitsomme og kan være farlige for blandt andet gravide, var det no-go at benytte de tilhørende fælles poolområder og legepladser.

De første dage gik med, at mindstemanden havde feber og bare gerne ville ligge og slappe af, sove eller køres en tur i klapvognen. Efter et par dage med feber i lejligheden, kunne vi komme lidt ud. Da skoldkopperne stadig klør, og vi gerne ville undgå betændelse i dem, blev vi enige om, at det kolde saltvand kunne være en god idé. Derfor tog vi til stranden om morgenen, inden middagssolen ramte, og fik kølet den lille skoldkopperamte krop af, mens mindstemanden nød vandet og sandet.

Foto: Campaya.dk

Vi var heldige, og vores barn var ikke hårdt ramt af skoldkopperne, så det var ovre på cirka en uge. Et skoldkoppeudbrud kan dog vare helt op til tre uger, så det er vigtigt at have rejseforsikringen i orden, så I er sikret at kunne få betalt et forlænget ophold på feriestedet og hjemtransporten.

Vi sørgede for at kontakte vores forsikring en af de første dage efter ankomst og forklarede dem situationen. Derefter var vi en tur forbi lægen for at få konstateret, at det var skoldkopper, og dagen inden vi fløj hjem, var vi endnu en tur forbi lægen for at få en “Fit to fly” erklæring, så vi kunne komme med flyet hjem.

Da vi var afsted i knap to uger, havde vi stadigt noget tid til rigtigt at nyde ferien og poolen, som vi havde drømt om, da vi pakkede kufferten hjemme i Danmark.

Her er fire gode råd til hvad i kan lave når man ikke må komme i poolen

• Tag til stranden. Det dejlige kølige vand er godt, når den første feber har lagt sig, og poden bare venter på, at skoldkopperne får sårskorper.

• De fleste feriebyer har underholdningsmuligheder, der ikke omfatter vand. Prøv at finde noget, junior kan være med til.

• Være inde om dagen, mens solen er skarpest, da skoldkopperne klør mere, hvis barnet er varmt og svedigt. Tag i stedet ud om aftenen når solen er gået ned og temperaturen er faldet.

• Find nogle gode legepladser i området og benyt dem i stedet for fx poolen. Selvfølgelig når der ikke er andre børn i nærheden.

Det skal du være opmærksom på

• De fleste flyselskaber tillader ikke, at man rejser med skoldkopper, da de smitter meget nemt.

• Swimmingpoolen er også forbudt med skoldkopper i udbrud.

• Sørg for at rejseforsikringen er i orden. Du kan søge erstatning for ødelagte feriedage ved hjemkomst og få dækket udgifter til lægebesøg og medicin.

• Du skal have en “FIT-TO-FLY” erklæring fra lægen, inden I kan komme med et fly.